Przejdź do głównej treści na tej stronie

Idż do listy postów

Sposoby na niepłacących klientów

        0

2014-12-0

Jest oczywistą oczywistością, że przedsiębiorca, który nie otrzymuje płatności za swoje faktury w terminie, wcześniej czy później popadnie w finansowe tarapaty, a może nawet będzie musiał zlikwidować przedsiębiorstwo. Tym bardziej, że czasy są ciężkie. Z danych z Monitora Sądowego i Gospodarczego wynika, że w 2013 roku upadło w Polsce niemal 1000 firm. Oczywiście, jak to w biznesie, nie wszystko da się kontrolować, na wiele istotnych dla firmy spraw przedsiębiorca nie ma żadnego wpływu. Tym bardziej warto skupić się na tym, na co w jakiś sposób można wpłynąć. Wbrew pozorom, jedną z takich rzeczy jest terminowość otrzymywanych płatności.

Trzeba działać

Przyczyny opóźnień płatniczych mogą być najróżniejsze: klient mógł nie zapłacić, bo po prostu zapomniał o fakturze lub ją zgubił, mógł popaść w tarapaty finansowe albo po prostu wychodzi z założenia, że faktura może poczekać i nie warto się spieszyć. Co by nie było przyczyną, pieniądze, na które czekasz są Ci potrzebne a samo nerwowe sprawdzanie wpływów na rachunku bankowym i zagryzanie paznokci w bezsilnej złości niewiele tutaj pomoże. Trzeba działać. I przede wszystkim uwierzyć, że takie działanie ma sens. Poniżej garść wskazówek, dla tych, którzy chcą uniknąć sytuacji, w której niezapłacone lub niezapłacone w terminie faktury doprowadzą ich firmę na skraj bankructwa.


Przed upływem terminu płatności faktury

Skontaktuj się klientem kilka dni przed upływem terminu płatności faktury i delikatnie mu o niej przypomnij. Delikatnie. Postaraj się nie dopuścić do tego, by był to jedynie monit przypominający o zbliżającej się płatności. Zapytaj czy jest zadowolony z produktu/usługi, którą zamówił, a przy okazji spytaj czy dotarła do niego faktura i czy została wystawiona tak, jak powinna. Mimochodem wspomnij o terminie płatności. Podziękuj za udaną dotychczasową współpracę, zapytaj o dalsze plany, rzuć jakimś żartem. Ot, zwykła rozmowa miedzy kontrahentami.


Gdy płatność się opóźnia

Jeśli faktura nie zostanie opłacona w terminie od razu dzwoń do klienta. Przypomnij mu o fakturze, powiedz jak ważne jest dla Ciebie otrzymanie płatności w terminie i poproś, by uregulował rachunek tak szybko jak jest to możliwe. Jeśli okaże się, że klient ma problemy finansowe, spróbujcie dojść do porozumienia ustalając nowe warunki, na jakich faktura mogłaby być opłacona i przede wszystkim ostateczny termin zapłaty. Może konieczne jest rozłożenie płatności na raty? Czasem lepiej zgodzić się na odroczenie płatności czy zaakceptować płatność częściową niż ryzykować, że nie otrzyma się ani grosza. Pamiętaj, jeśli firma kontrahenta upadnie, szanse, że otrzymasz jakiekolwiek pieniądze za zaległą fakturę, są, nie oszukujmy się, czysto iluzoryczne. Zrób więc wszystko, by klient zaakceptował nowe, wspólnie ustalone warunki zapłaty. Podkreśl, że jeśli się z nich nie wywiąże, będziesz zmuszony wystąpić na drogę prawną lub zwrócić się do firmy windykacyjnej.

 

Tutaj mała wskazówka techniczna. Jeśli kontaktując się z klientem wciąż natrafiasz na osobę, która nie jest upoważniona do podejmowania decyzji, poproś o kontakt do przełożonego. Jeśli twierdzi, że z jakichś powodów nie jest to możliwe, podkreśl, że dzwonisz w sprawie wymagającej natychmiastowej interwencji i dzwoń tak długo, aż ktoś będzie w stanie Ci pomóc.


Gdy nie ma innego wyjścia

Przekazanie sprawy firmie windykacyjnej czy wystąpienie na drogę prawną by odzyskać dług to ostateczność. Pogarsza to relacje z kontrahentem i w zasadzie zamyka możliwość dalszej współpracy. Musisz liczyć się też z tym, że jeśli decydujesz się na odsprzedanie wierzytelności firmie windykacyjnej, możesz otrzymać jedynie niewielką cześć nominalnej wartości faktury. Są jednak przypadki, gdy jest to niestety jedyne rozwiązanie.

Takie sytuacje nigdy nie są przyjemne. Szczególnie, gdy sprawy postawione zostają na ostrzu noża. Trzeba więc próbować wszystkiego, by do tego nie dopuścić. Pomocny może być regularny monitoring należności, umożliwiający stały kontakt z klientem i pozwalający na szybką reakcję, gdy tylko pojawią się pierwsze oznaki zbliżających się problemów. Oczywiście, nigdy nie uda się wyeliminować przeterminowanych faktur czy uniknąć klientów nieskorych do płacenia w terminie. Co jednak nie znaczy, że nie należy próbować. Od tego zależy przecież pomyślność Twojej firmy.

Powrót



Powiązane artykuły


Nowy komentarz


Komentarze

Brak komentarzy